Edukacja w dobie Covid-19 | Szkoła letnia Przejdź do menu Przejdź do treści

Szkoła letnia

Międzynarodowa szkoła letnia pt. „Remote Education – Modern Forms, Methods and Tools”

W dniach 12-14 czerwca 2023r. na platformie MS Teams odbyła się Międzynarodowa Szkoła Letnia pt. „Remote Education – Modern Forms, Methods and Tools” organizowana przez Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Pedagogiki Społecznej i Wsparcia Rodziny oraz Studenckie Koło Naukowe „Nauczyciel z Pasją”.

Wydarzenie było realizowane w ramach projektu „Edukacja w dobie Covid-19. Popularyzacja osiągnięć naukowych w zakresie kryzysowej nauki zdalnej”, który został sfinansowany przez Program krajowy „Społeczna odpowiedzialność nauki” MEiN oraz Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (SNOP/SN/515329/2021).

Międzynarodowa Szkoła Letnia miała charakter szkolenia teoretycznego i metodologicznego, przebiegała w języku angielskim.
Uczestnicy Szkoły reprezentowali różne krajowe instytucje edukacyjne, w tym:

  • Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie,
  • Uniwersytet Jagielloński,
  • Politechnika Krakowska,
  • Uniwersytet Łodzki,
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu,
  • AGH,
  • Uniwersytet Wrocławski,
  • Uniwersytet w Szczecinie,
  • Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna w Jarosławiu
  • Młodzieżowe Centrum Kultury w Piekarach Śląskich,
  • liczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe.

Wśród zagranicznych ośrodków naukowo-dydaktycznych w Szkole wzięli udział przedstawiciele:

  • UiT The Arctic University of Norway,
  • Aalborg University (Dania),
  • American College of Education and Montgomery County Public Schools,
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. Uszyńkiego w Odessie (Ukraina),
  • Uniwersytet im. Dragomanowa w Kijowie (Ukraina),
  • Narodowy Uniwersytet w Zaporożu (Ukraina),
  • Pedagigiczny Uniwersytet im. Tyczyny w Humaniu (Ukraina),
  • Pedagogiczny Uniwersytet im. Makarenki w Sumach (Ukraina),
  • Pedagogiczna Szkoła Wyższa w Łucku (Ukraina),
  • Narodowy Uniwersytet Spraw Wewnętrznych w Odessie (Ukraina),
  • Narodowy Uniwersytet im. Szewczenki w Kijowie (Ukraina),
  • Badawczy Instytut Edukacji Pedagogicznej i Dorosłych im. Ziaziuna Narodowej Akademii
    Nauk Pedagogicznych Ukrainy,
  • Badawczy Instytut Digitalizacji Edukacji Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych
    Ukrainy,
  • Badawczy Instytut Pedagogiki Narodowej Akademii Nauk Pedagogicznych Ukrainy,
  • Politechnika w Dnieprze (Ukraina),
  • Narodowy Humanitarny Instytut w Riwne (Ukraina),
  • Narodowy Uniwersytet im. W. Stusa w Doniecku (Ukraina).

Łącznie w konferencji udział wzięło ponad 80 osób, wśród których znaleźli się pracownicy naukowo-dydaktyczni z uczelni wyższych z różnych krajów, przedstawiciele edukacji nieformalnej, nauczyciele oraz studenci.

Dzień pierwszy był poświęcony wprowadzeniu do teoretycznych i praktycznych zagadnień EdTech. Przedstawiona została historyczna analiza retrospektywna technicznego wsparcia edukacji, a także duńskie doświadczenie w nauce oparte na grach dydaktycznych.

Tematyka wykładów dotyczyła:

  • Educational technology (EdTech): research designs and models (Prof. Steinar Thorvaldsen, UiT, Norway);
  • Game-based learning: Foundation, design, and evaluation (Dr. Thomas Bjørner, Aalborg University, Denmark)
  • Professional digital competence of early childhood teachers – cultures, practices, and contradictions (Dr Siri Sollied Madsen, UiT, Norway).

Oprócz udziału w wykładach, uczestnicy zostali podzieleni na grupy dla udziału w warsztatach z zakresu narzędzi i zasobów cyfrowych w grupie polsko i angielsko języcznej, które przeprowadziły Paulina Burkot oraz Katarzyna Budzowska. Podczas warsztatów uczestnicy zapoznali się z możliwościami narzędzi cyfrowych (Canva, BookCreator oraz Animaker). Praktyczna część programu Szkoły Letniej pozwoliła uczestnikom na doskonalenie umiejętności korzystania z narzędzi cyfrowych, poznania darmowych narzędzi do wykorzystania w celach edukacyjnych.

Podczas dnia drugiego nacisk został położony na kwestie dydaktyczne związane z edukacją zdalną. Przedstawione zostały zalety platformy Moodle, jak również aktywne narzędzia zdalne, a także najlepsze praktyki podczas edukacji zdalnej.

Tematyka wykładów dotyczyła:

  • Would you like to design a MOOC? Why? (Dr Iwona Maciejowska, Uniwersytet Jagielloński)
  • Remote didactics is the theory and practice of learning in a digital environment (Dr hab. Katarzyna Potyrała, Krakow University of Technology);
  • E-learning – practice and university experience (Monika Brząkała, dr Artur Majchrzak, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu).

Każda grupa praktyczna przygotowała prezentację z wykorzystaniem wybranego narzędzia.

Dzień trzeci był poświęcony prezentacji pracy grupowej, dyskusji i podsumowaniu Szkoły Letniej.  Głównym organizatorem oraz moderatorem spotkania była dr hab. Nataliia Demeshkant, prof. UP w Krakowie

Wirtualna Szkoła Letnia pogłębiła wiedzę uczestników z zakresu wykorzystywania technologii cyfrowych w procesie edukacyjnym. Duży nacisk położono na praktyczne umiejętności posługiwania się narzędziami cyfrowymi.

Wydarzenie nie tylko stanowiło doskonałą okazję do wymiany wiedzy i doświadczeń, ale również przyczyniła się do nawiązania nowych relacji między uczestnikami. Przerwa między sesjami była doskonałym momentem do nieformalnych rozmów i dyskusji, które sprzyjały tworzeniu się silnej sieci profesjonalistów z różnych dziedzin.

Za materiałami Międzynarodowej Szkoły Letniej we współpracy z Uniwersytetem Przyrodniczym we Wrocławiu (Sekcja Kształcenia na Odległość i Nowoczesnych Form Kształcenia, Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki) został stworzony zdalny kurs „Remote Education – Modern Forms, Methods and Tools” dostępny na na platformie Nauka w Pandemii która również powstała w wyniku realizacji projektu „Edukacja w dobie Covid-19: Popularyzacja Osiągnięć Naukowych w Zakresie Kryzysowej Nauki Zdalnej” (SNOP/SN/515329/2021)

Informacja o prelegentach zagranicznych:

Dr Thomas Bjørner jest szefem jednostki badawczej Media Innovation & Game Research (Me-Ga*) na Uniwersytecie w Aalborgu w Danii. W pracy naukowej zajmuje się problematyką oceny i jakości technologii czyli konsekwencjami rozwoju i stosowania określonych technologii w różnych kontekstach, w tym edukacji. Jest unijnym ekspertem ds. ocen użytkowników i badań jakościowych. Jest ewaluatorem i sprawozdawcą wniosków o granty UE. Jest recenzentem siedmiu międzynarodowych czasopism o wysokiej randze. Najnowsze  jego badania koncentrują się na   VR i możliwości wykorzystania jej atrybutów do  poprawy efektywności  uczenia się i komunikacji społecznej.

Prof. Steinar Thorvaldsen jest profesorem informatyki na Uniwersytecie w Tromsø w Norwegii. W swojej pracy naukowej zajmuje się: bioinformatyką, technologią informacyjno-komunikacyjną  w uczeniu się, matematyką stosowaną, astronomią i historią nauki. Jest liderem grupy badawczej „Technologia i nauka”, która zajmuje się badaniami w zakresie technologii uczenia się (EdTech) z wykorzystaniem ICT do komunikacji i uczenia się zarówno dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Grupa skupia się na  znalezieniu i opisaniu najlepszych, wspieranych technologią, procesów nauczania i uczenia się w przedszkolach, szkołach i szkolnictwie wyższym.

Siri Sollied Madsen jest profesorem edukacji wczesnoszkolnej w katedrze Edukacji na Uniwersytecie w Tromsø w Norwegii. Jej naukowe zainteresowania dotyczą kształtowania kompetencji cyfrowych przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Jest liderem grupy badawczej „ECE-tech” z siedzibą w KINDknow – krajowym centrum wiedzy dla przedszkoli w zakresie badań systemowych nad różnorodnością i zrównoważoną przyszłością oraz współprzewodniczącą grupy badawczej UiT ds. technologii i uczenia się.

 

Seminaria

Seminaria

Czytaj więcej
Wirtualny wernisaż

Wirtualny wernisaż

Czytaj więcej
Szkoła letnia

Szkoła letnia

Czytaj więcej

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach Programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki